Logo Universiteit Utrecht

Talenstudie voor jou

  • Communicatie- en Informatiewetenschappen: Taal, media en samenleving

    In deze Nederlandstalige opleiding bestudeer je communicatie-processen. In deze opleiding ligt de nadruk op het gebruik van verschillende soorten media daarbij. Het gaat dan vooral om het gebruik op professioneel vlak. We bestuderen daarbij het effect dat de boodschap heeft op de doelgroep. Om dit effect te kunnen verklaren, analyseren we vooral de vorm van deze boodschap: zowel de talige als de visuele component ervan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het volgende: de NS zet vele soorten media in om met hun klanten te communiceren. Op welke manier passen zij de vorm van hun boodschap aan als ze dit doen via Twitter, of via een chatprogramma of via de NS app en hoe effectief is dat? Of denk aan influencers op Instagram. Daar worden, soms in woord en soms in beeld, soms subtiel en soms minder subtiel, producten aangeprezen. Welk effecten hebben die verschillende vormen op de doelgroep? Vanzelfsprekend bestuderen we ook klassiekere vormen van teksten, zoals berichten in papieren of online dagbladen.

    Je kennis over de effecten die de vorm van een tekst of een afbeelding heeft, kun je na je opleiding inzetten in een baan als communicatie-adviseur, webcare manager, marktonderzoeker of adviseur media-gebruik.

    Als je eerst nog een master wilt doen, kun je bijvoorbeeld kiezen voor Communicatie- en Informatiewetenschappen, Communicatiewetenschap of Mediastudies.
    Meer weten? Ga naar de website van de opleiding

    Inhoud van de opleiding:

    Cognitie, Communicatie, Cultuur, Media, Psychologie, Taalbeheersing

    terug