Interview met een student Nederlandse Taal en Cultuur
“Ik was verrast hoe breed het is: het gaat van middeleeuwse cultuur tot luchtdruk in de longen.”
De talen waren altijd al Katelijns favoriete vakken op de middelbare school. Verder schrijft en leest ze graag. Daar wilde ze dus iets mee doen. Maar welke studie zou daarbij passen? Communicatiewetenschap? Psychologie? Uiteindelijk werd het Nederlandse Taal en Cultuur – een keuze waar ze nog geen moment spijt van heeft gehad.
Vrijwilligerswerk in Schotland
Katelijn ontdekte tijdens haar tussenjaar na het vwo pas echt hoe graag ze bezig is met de Nederlandse taal. In dat jaar vertrok ze naar Schotland om op een tweetalige school te helpen. Ook las ze als vrijwilliger voor aan kinderen voor wie Nederlands een tweede taal was. Door die ervaring wist ze het zeker: ze wilde Nederlandse Taal en Cultuur studeren.
Veelzijdige studie
“Het verraste me hoe breed de studie Nederlands is”, vertelt Katelijn. “Eigenlijk alles wat ik interessant vind, komt in de studie terug. Natuurlijk spelen literatuur en taalkunde een belangrijke rol in de studie, maar ook leer je over cultuur, over taal als systeem en over hoe kinderen een taal aanleren. Ook komt communicatiewetenschap in sommige vakken terug. En laatst hadden we het tijdens een college voor taalwetenschap over de luchtdruk in de longen. Weer heel wat anders!”
“Hoe ouder een boek is, hoe beter!”
Het meest interessant vindt Katelijn de Middeleeuwse letterkunde. “Hoe ouder, hoe beter!”, roept ze lachend uit. “Je leert via de literatuur ook veel over geschiedenis. Voor een vak doe ik bijvoorbeeld onderzoek naar oud lesmateriaal op een Antwerpse school. Ik duik daarvoor regelmatig archieven en bibliotheken in. Hoe schreven mensen toen? Waar hielden ze zich op school mee bezig? Door oude grammaticaboekjes en ABC-boekjes te analyseren, leer ik veel over de tijd van toen.”
Je eigen keuzes maken
Verder vindt Katelijn het fijn dat ze bij haar studie haar eigen keuzes kan maken. Al in het tweede jaar kun je kiezen of je je meer wilt richten op literatuur of dat je liever de kant van taalkunde of communicatie op gaat. Katelijn had die keuze al snel gemaakt: literatuur, daar wilde ze meer mee doen! Hierna wil ze dan ook een onderzoeksmaster volgen in ‘literary studies’.
Op dit moment volgt Katelijn vakken bij kunstgeschiedenis en bij Frans om haar kennis wat te verbreden. Heel leuk om zo met een andere taal bezig te zijn! “Leergierig kun je me wel noemen”, geeft Katelijn toe. “Vooral in kunst, cultuur en literatuur verdiep ik me graag.” “Maar,” zo voegt ze lachend toe, “ik ben zeker geen perfecte student, hoor. Ik kan best een tikkeltje chaotisch zijn.”
Veel beroepsmogelijkheden
Katelijn merkt dat niet iedereen een goed beeld heeft van wat je met een talenstudie kunt worden. “Je kunt er echt niet alleen mee voor de klas staan. Zo kun je ook in het bedrijfsleven werken, iets gaan doen met communicatie of onderzoek doen. Of je kunt als journalist aan de slag gaan. Er zijn meer opties dan je denkt.” Wat Katelijn zelf wil worden? Daar is ze nog niet helemaal over uit. Eerst maar eens beginnen met de onderzoeksmaster.