Logo Universiteit Utrecht

Talenstudie voor jou

  • Werken in de communicatie met een talenstudie

    Een groot deel van de mensen met een diploma voor een talenstudie gaat werken in de sector Communicatie & Marketing. Zij gaan bijvoorbeeld aan de slag in de pr, worden marketeer bij een bedrijf of adviseur bij een communicatiebureau. Een taalstudie komt in elk van die functies goed van pas.

    Na het onderwijs, is Communicatie & Marketing de sector waarin de meeste oud-taalstudenten werken. Dat blijkt uit een enquête van het Nationaal Platform voor de Talen.

    Een streepje voor door een talenstudie

    Er wordt weleens gedacht dat een baan in de communicatie en marketing vooral goed aansluit op een studie als Communicatiewetenschappen of Commerciële Economie. Maar met een taalstudie ben je ook heel geschikt voor een communicatiebaan.

    De kracht van taalstudenten is vaak hun uitstekende schrijf- en taalvaardigheid en hun goede inzicht in (omgaan met) cultuurverschillen. Die krachten onderscheiden een taalstudent in positieve zin van andere sollicitanten. Door je talenkennis kun je als taalstudent bijvoorbeeld een perfecte tekst schrijven en heb je goed inzicht in de invloed van bepaalde woordkeuzes. Ook hebben taalstudenten nuttige kennis van communiceren met mensen die een andere (culturele) achtergrond hebben.

    Mogelijke beroepen

    Enkele mogelijke functies waarin je met een talenstudie terecht kunt komen binnen de sector Communicatie & Marketing zijn:

    • adviseur crisisbeheersing;
    • campagneleider
    • communicatieadviseur;
    • communicatiemedewerker;
    • contentspecialist;
    • copywriter;
    • (online) marketeer;
    • partnerspecialist bij een bedrijf;
    • pr- en marketingmedewerker;
    • projectmanager bij een vertaalbureau.

    Ook kun je na een baan als bijvoorbeeld communicatiemedewerker doorgroeien in de functie van communicatieadviseur. Vandaaruit kun je later misschien zelfs leidinggevende binnen een communicatieafdeling worden.

    Romy aan het woord

    Altijd al was Romy gek op boeken. Hoe leuk is het dat zij inmiddels als Hoofd Marketing & Sales werkt aan de promotie van boeken bij Uitgeverij Prometheus! Na haar studie Nederlandse Taal en Cultuur is ze via werk in de journalistiek en pr bij de uitgeverij terechtgekomen. In haar huidige baan houdt ze zich dagelijks bezig met boeken én kan ze haar kennis over argumenteren gebruiken om de boeken van deze uitgeverij onder de aandacht te brengen.

    » Lees Romy’s hele verhaal. Bekijk ook de andere interviews met alumni.