Communicatie- en informatiewetenschappen
In de studie Communicatie- en informatiewetenschappen (CIW) verwerf je inzicht in mediagebruik en communicatieprocessen. Je bestudeert welke rol tekst en beeld spelen bij de keuze voor een medium, maar ook hoe deze kenmerken het verloop en de uitkomst van het communicatieproces beïnvloeden. Je herkent en evalueert de politieke en industriële factoren die het media-aanbod en communicatie sturen: wie bepaalt wat we zien op televisie en wiens belangen worden daarmee gediend?
Je verdiept je in de wijze waarop mediagebruik en communicatie worden gestimuleerd én beperkt door de eigenschappen van het menselijk brein en de mogelijkheden die een medium (Twitter, Snapchat) biedt. In de Utrechtse opleiding ligt de focus op de meer zakelijke communicatie van de overheid en grote bedrijven, maar ook op het aanbod van entertainment via televisie en social media.
Bij CIW in Utrecht worden communicatie en mediagebruik vanuit verschillende perspectieven bestudeerd. Je leert over de samenhang tussen communicatie in woord en beeld en welke rol media hierin spelen. Je leert onderzoek doen naar gesprekken, teksten, websites, film, televisie, maar ook naar social media zoals Facebook en Twitter.
De bachelor bereidt je voor op tal van beroepen in de media- en communicatiesector. Veel van onze afgestudeerden zijn werkzaam als adviseur bij de overheid, in de not-for-profitsector of in het bedrijfsleven. Een aantal werkt in public relations, reclame, voorlichting of marketing. Anderen werken als zelfstandige tekstschrijvers of als redacteur bij televisieprogramma’s.
Je verdiept je in de wijze waarop mediagebruik en communicatie worden gestimuleerd én beperkt door de eigenschappen van het menselijk brein en de mogelijkheden die een medium (Twitter, Snapchat) biedt. In de Utrechtse opleiding ligt de focus op de meer zakelijke communicatie van de overheid en grote bedrijven, maar ook op het aanbod van entertainment via televisie en social media.
Bij CIW in Utrecht worden communicatie en mediagebruik vanuit verschillende perspectieven bestudeerd. Je leert over de samenhang tussen communicatie in woord en beeld en welke rol media hierin spelen. Je leert onderzoek doen naar gesprekken, teksten, websites, film, televisie, maar ook naar social media zoals Facebook en Twitter.
De bachelor bereidt je voor op tal van beroepen in de media- en communicatiesector. Veel van onze afgestudeerden zijn werkzaam als adviseur bij de overheid, in de not-for-profitsector of in het bedrijfsleven. Een aantal werkt in public relations, reclame, voorlichting of marketing. Anderen werken als zelfstandige tekstschrijvers of als redacteur bij televisieprogramma’s.
Meer weten? Ga naar de website van de opleiding
terug