Alumniverhalen
Na de studie: het verhaal van Irene
“Docent zijn houdt veel meer in dan voor de klas staan.”
Communicatie- en Informatiewetenschappen? Die opleidingsnaam prikkelde Irene direct toen ze zich op een vervolgstudie oriënteerde. Ze had nog nooit van de opleiding gehoord en overwoog Journalistiek, maar was na de voorlichting verkocht. Ze studeerde Communicatie- en Informatiewetenschappen (CIW) in Tilburg en volgde daarbij de track Leraar Nederlands. En nu? Nu werkt ze met plezier als docent Nederlands. “Een baan die veel meer inhoudt dan voor de klas staan!”
De kans om docent te worden
Dat ze docent zou worden, stond voor Irene niet meteen als een paal boven water. Het leek haar wel wat om bij een tijdschrift of uitgeverij te werken. Maar na een voorlichting over de track Leraar Nederlands wist Irene het zeker: die kans wilde ze grijpen. “Je volgt bij deze track specifieke vakken over onder andere taalwetenschap en Nederlandse literatuur. Ook ga je stage lopen op een school. Via de educatieve module heb je al na een half jaar een bevoegdheid om in de onderbouw les te geven.”
Communicatie en Cognitie
Irene volgde niet alleen vakken die voorbereiden op het docentschap. Ze vertelt: “Het eerste jaar van CIW is een kennismaking met verschillende richtingen binnen het vakgebied. Ik heb toen gekozen voor Communicatie en Cognitie, omdat ik vooral dingen als tekstanalyse, marketing en communicatie heel interessant vond. Ook onderwerpen als kunstmatige intelligentie en retorica kwamen voorbij. Het leuke van een universitaire studie is dat je veel leert over onderzoek doen. Ook op het gebied van onderwijs. Je leert niet alleen wat wel en niet werkt qua lesgeven, maar ook waarom dat zo is.”
Leuke uitdaging
Tijdens haar educatieve master liep Irene stage op haar oude middelbare school. Ze kreeg daar ook meteen (op haar 21e al) een baan aangeboden. Op diezelfde school geeft ze nog steeds met plezier les. “Het leukste aan mijn baan vind ik de afwisseling. Onderwijs is meer dan alleen voor de klas staan. Zo coördineer ik de profielwerkstukken en ben ik mentor. Ook doe ik één dag per week onderzoek naar hoe we het vak Nederlands interessanter kunnen maken voor leerlingen. Een dankbaar en interessant project!” Daarnaast vindt Irene het contact met leerlingen leuk. “Hoe meer je van jezelf laat zien, hoe hechter je band met de leerlingen zal worden.”
Je eigen pad uitstippelen
Over de vraag of ze haar opleiding zou aanraden, hoeft Irene niet lang na te denken. “Echt wel! Je krijgt bij Communicatie- en Informatiewetenschappen een brede basis aangeleerd, maar kunt daarbinnen vele interessante paden uitstippelen. Je leert bijvoorbeeld over marketing en communicatie en over taal en tekst, maar kunt ook de kant op gaan van kunstmatige intelligentie. Of je kunt het onderwijs in gaan dus!” Naast haar werk op school is Irene in haar vrije tijd bestuurslid PR voor haar harmonieorkest. “Heel leuk om ook die kennis uit mijn studie nog te kunnen inzetten!”