Alumniverhalen
Na de studie: het verhaal van Sophie
“Binnen het internationale bedrijf waar ik werk, is mijn studie Frans een meerwaarde”
Na een taalstudie in het bedrijfsleven werken? Alumna Sophie laat zien dat dat zeker mogelijk is. Sophie studeerde Franse Taal en Cultuur in Nijmegen. Na haar studie ging ze aan de slag bij Essilor, een bedrijf met een Frans hoofdkantoor. Inmiddels is ze in dit bedrijf doorgegroeid naar de functie van brand manager. Haar studie Frans heeft een belangrijke rol gespeeld in het verloop van haar carrière.
Meer dan taalvaardigheid
Sophie geeft toe dat ze de opleiding in het begin wel pittig vond. “De studie was direct volledig in het Frans. Daar moest ik me eerst nog in vastbijten, maar na een tijdje kreeg ik de smaak te pakken. Bovendien leerde ik in de opleiding niet alleen de Franse taal, maar leerde ik ook over bijvoorbeeld cultuur. Een taalstudie is namelijk heel breed. Je leert kritisch denken, cultuur bestuderen en onderwerpen wetenschappelijk benaderen. Dat alles gebeurde in de Franse taal, waardoor je ook de taal snel onder de knie krijgt.”
Voorbereiden op het werkveld
Sophie begon al vroeg met onderzoeken wat ze wilde gaan doen na haar studie. Zo gaf ze tijdens haar opleiding bijles Frans aan middelbare scholieren om er achter te komen of het leraarschap bij haar paste. Het ontdekken van baanopties is ook haar advies aan andere studenten: “Kijk al tijdens je studie naar opties en bepaal wat bij je past.” Ook volgde Sophie vakken in interculturele en bedrijfscommunicatie om haar daarin te specialiseren.
Werken bij een Frans bedrijf
Na haar studie kreeg ze eerst een baan in projectmanagement aangeboden, maar daar miste ze na een tijdje de link met haar studie. Toen er iemand met een goede beheersing van het Frans werd gezocht als assistent directie bij Essilor, een bedrijf met een hoofdkantoor in Parijs, tipte een oud-docent Sophie. Ze kreeg de baan!
Voorsprong door kennis van Frans
Sophie vertelt: “Het feit dat Essilor iemand zocht die goed Frans sprak, was voor mij een mooie ingang tot het bedrijfsleven. Haar studie Frans is voor Sophie nog steeds een meerwaarde in haar werk. “Ik heb gemerkt dat Franse collega’s het heel fijn vinden dat ik gesprekken met hen in het Frans kan voeren. En doordat er binnen een taalstudie veel mogelijk is qua extra vakken en eigen keuzes, heb ik ook al snel leren ontdekken wat wel en niet bij mij past. Een groot pluspunt!”
Brand manager
Sophie maakte direct duidelijk aan Essilor dat ze wel ambities had om door te groeien. “Daardoor kon ik al na één jaar aan de slag gaan als office manager. Later stroomde ik door naar de functie van brand manager. In die functie ben ik verantwoordelijk voor alle communicatie van Essilor Nederland naar haar klanten en de eindconsument, bijvoorbeeld via mediacampagnes en onze websites.”