Alumniverhalen
Na de studie: het verhaal van Thomas
“Met mijn taalstudie kan ik vluchtelingen Nederlands leren”
Thomas was op de middelbare school al gefascineerd door talen. Maar als zoon uit een artsengezin had hij niet verwacht ooit Nederlandse les te geven aan anderstaligen. Toch is dat waar zijn passie voor taal én zijn studie Taalwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam hem hebben gebracht.
Hart voor taal
Al in de vierde klas bezocht Thomas een open dag van de opleiding Taalwetenschap. Hij had nog nooit van de studie gehoord, maar zijn docente Latijn vond het echt iets voor hem. Thomas wist na het bezoeken van de open dag direct dat zij gelijk had. “Ik besloot mijn hart te volgen en te doen waar ik gelukkig van werd. Als ik daar volledig voor zou gaan, dan zou het vast wel goed komen”, was Thomas’ visie. En of dat uitkwam! Al tijdens zijn master Nederlands als Tweede Taal kreeg hij een baan aangeboden als docent Nederlands als tweede taal.
Puzzelen met taal
Inmiddels geeft Thomas sinds een jaar met veel plezier Nederlandse les aan anderstaligen. Dat zijn aan de ene kant vluchtelingen uit vooral Syrië en Eritrea en aan de andere kant ook buitenlandse studenten en expats. “Het leukste aan mijn werk is dat ik mijn passie voor taal hierin kwijt kan. Ik kan elke dag puzzelen met taal en onderdelen van talen bekijken, zodat ik daar uitleg over kan geven aan de studenten. Geen dag is hetzelfde en dat past perfect bij mij!”, vertelt Thomas enthousiast.
Advies aan studiekiezers
Of Thomas nog advies heeft voor studiekiezers? Jazeker! “Word lid van verenigingen, sluit je aan bij vrijwilligersorganisaties of doe leuke stages en ontdek zo wat er mogelijk is. Dan kun je als student je kennis ook toepassen in de praktijk en sparren met anderen die net zo gek zijn op taal of die juist iets totaal anders doen dan jij. Laat zien dat je leuk vindt wat je doet en doe je best. Dan kom je er wel!”