Talenstudie voor jou

  • Interviews

    De studiekeuze van Britt

    “Mijn dyslexie weerhield me er niet van Nederlands te studeren.”

    Britt (20) had er op de middelbare school nooit aan gedacht Nederlands te gaan studeren. Ze heeft dyslexie en vond het vak Nederlands op de middelbare school door het vele tekstverklaren niet heel interessant. Totdat ze van studenten uit haar omgeving hoorde dat de studie Nederlands veel breder is dan het schoolvak. Ze begon aan de opleiding Nederlandse Taal en Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam en heeft daar geen moment spijt van gehad.

    Geesteswetenschappen én sociale wetenschappen

    Britt overwoog eerst om politicologie te studeren, maar zocht een studie waarbij meer ruimte zou zijn voor het schrijven van essays en werkstukken. Zo kwam ze uit bij Nederlands. “Wat de studie Nederlands uniek maakt, is dat je geesteswetenschappen en sociale wetenschappen combineert. De studie bestaat uit historische letterkunde, moderne letterkunde, taalkunde en taalbeheersing. De letterkundevakken zijn heel geesteswetenschappelijk, terwijl taalkunde en taalbeheersing meer weg hebben van sociale wetenschappen. Daarbij voer je bijvoorbeeld ook experimenten uit.”

    Historische letterkunde

    Voordat Britt aan haar studie begon, ging haar belangstelling vooral uit naar moderne letterkunde. Inmiddels is ze vooral geïnteresseerd in historische letterkunde. Het liefst zou ze een onderzoeksmaster volgen op dat gebied. “Er is nog zo veel te doen: veel werken en toneelstukken zijn nog nooit onderzocht. En er zijn maar weinig mensen die zich met historische letterkunde bezighouden, terwijl het juist een heel relevant onderzoeksgebied is. Door onderzoek te doen naar aspecten van de geschiedenis, kun je ook dingen in het nu beter begrijpen.”

    Dyslexie en een talenstudie?

    Het feit dat Britt dyslexie heeft, weerhoudt haar er niet van een goede student Nederlands te zijn. “Doordat ik altijd veel heb gelezen, kon ik compenseren voor mijn dyslexie. Met andere talen dan Nederlands heb ik meer moeite, waardoor een bijna volledig Nederlandstalige studie me juist aansprak. Soms moet ik er bij essays wat meer moeite voor doen om een foutloze tekst te kunnen inleveren, maar het scheelt dat je die opdrachten in je eigen tijd en op je eigen tempo kunt schrijven. Bovendien zijn er altijd wel andere studenten die het niet erg vinden om eventuele foutjes op te sporen voordat ik een tekst inlever. Dat is het voordeel met een kleine studie waarbij je met alle medestudenten goed contact hebt.”

    Kritisch lezen en goed argumenteren

    Het belangrijkste dat Britt door haar studie heeft geleerd, is goed argumenteren en kritisch naar de argumentatie van anderen kijken. “Ik kan het nu bijvoorbeeld snel herkennen als een politicus zijn betoog niet goed onderbouwt.” Sowieso vindt Britt politiek en argumenteren razend interessant. Ze is lid van een politieke jongerenbeweging en is ook aangesloten bij een debatvereniging voor studenten. Op de middelbare school nam ze al deel aan ­wedstrijden en ze heeft zelfs een tijdje lesgegeven in debatteren.

    Droombaan

    Op dit moment geeft Britt naast haar studie Nederlandse les aan brugklasleerlingen op haar oude middelbare school. Dat doet ze met plezier. Zo vindt ze het een leuke uitdaging om literatuuronderwijs op een interessante manier te geven. Ze sluit niet uit dat ze ooit les zal geven, bijvoorbeeld naast een andere baan. Maar voorlopig is haar droombaan er één waarin onderzoek en cultuur samenkomen, bijvoorbeeld in een museum. “Een oud-student van mijn opleiding werkt op het Muiderslot, doet daar onderzoek en voert historische toneelstukken op. Zoiets lijkt me geweldig!”

    > Wil jij ook iets met Nederlands doen? Bekijk de mogelijkheden.