Interviews
De studiekeuze van Jarrish
“Andere culturen laten je nadenken over jezelf”
“Ik wil me niet beperken tot Frankrijk.” Als het aan Jarrish (21) ligt, houdt hij zich liever bezig met Franstalig Afrika dan met baguettes en Bordeaux. Hij raakte tijdens zijn studie Franse taal en cultuur in Utrecht geïnteresseerd in francofonie, oftewel de culturen van diverse Franstalige landen. Niet alleen de cultuur van Frankrijk zelf, maar ook die van landen als Marokko en Republiek Congo. Om zijn liefde voor de Franstalige wereld te kunnen doorgeven aan jongeren, volgt hij op dit moment een educatieve master.
Voor de klas
Naast zijn masteropleiding geeft Jarrish al les op het vwo. In zijn lessen vertelt hij graag over de multiculturele kanten van het Frans en deelt hij zijn ervaringen met lesgeven in Senegal en Madagaskar met leerlingen. Dat vindt hij een mooie toevoeging aan zijn lessen. “Door andere culturen te bestuderen en te vergelijken met de onze, laat je leerlingen kritisch nadenken over wie ze zijn, en waarom.”
Kennis van culturen
Tijdens de studie Frans leerde Jarrish zijn eigen mening te vormen over complexe maatschappelijke en sociale kwesties. Dat heeft zijn wereld verbreed, legt hij uit. Vooral cultuur vindt hij erg interessant. In Senegal heeft Jarrish dan ook niet alleen lesgegeven, maar ook de cultuur bestudeerd. Dankzij zijn vloeiende Frans kon hij in discussie gaan over wat het betekent om Senegalees te zijn, of waarom Afrika anders is dan Europa.
Samenwerken
Dat Jarrish een sociaal persoon is, mag duidelijk zijn. Als hij niet voor de klas staat, gaat hij graag op stap met zijn vrienden. Hij heeft het liefst een kring van mensen om zich heen. Als voorzitter van de studievereniging leerde hij samenwerken en organiseren. Daar plukt hij nu in het bestuur van de beroepsvereniging Levende Talen de vruchten van.
Heel divers
Jarrish vindt het leuk dat talenstudenten zo verschillend zijn. Zijn vrienden van de opleiding doen allemaal iets anders. De één doet onderzoek naar literatuur, de ander is bezig met interculturele communicatie bij de ambassade, en hijzelf is een geboren leraar. “Als leraar blijf ik op hoog niveau bezig met mijn vak. Ik verdiep me nog altijd op een kritische manier in de Franse taal en cultuur. Dat maakt leraar zijn zo mooi.”
De wereld aan je voeten
“Je bent bijzonder met een taaldiploma”, besluit Jarrish. “Er zijn ongeveer 275 miljoen mensen die Frans spreken, en dat aantal groeit enorm. Juist daarom kan ik mijn interculturele kennis en vaardigheden overal inzetten, of het nu is in de politiek, het onderwijs of het bedrijfsleven, of bij een internationale organisatie. Wie Frans gaat studeren, heeft dan ook de wereld aan zijn voeten.”